Skip to main content

100 naist, kellega olen kohtunud. Neljas.

minu mammi. Alma.
Sind ei ole enam ammu, aga oled olemas. Meis.
Kaardimoor. Rätsep. Memm. Rahusadam. Pai.
Mammi.
Lapsepõlvelood.
Kell on 8 hommikul. On laupäev. telefon heliseb. Ema, ütleb mu ema ja läheb torisedes telefonini.
Mammil on selleks ajaks juba tuli all ja katel tulel. On pesupäev!
Meil on sel ajal juba Riga. Sellega ei pea alustama tingimata kell 8. Võib pesta ka hiljem, seletab mu ema vaikselt. Mammi oli oma aja laps.
Mul on meeles saunapäevad. Mu vanaema ja vanaisa elasid Kohila Toompeal, teate küll seda vana viinapoe maja. Näen teid noogutamas.
No vot, seal miskit veevärki polnud, vets oli õue peal ja kaevust tuli tassida kogu vajaminev vesi. Välja vedada ka muidugi kõik, mis meil harjumuspäraselt kõigil mööda torustikku ära voolab. Mu mammi ei saanudki maitsta elu, mis kõigi mugavustega korteris. Ta sai kõigega hakkama. Aga tagasi saunapäeva juurde. Käisime alevi saunas. See oli iga nädala lõppu kuuluv rituaal. Nagu ka see, et enne sauna minekut vahetas vanaema välja voodipesu. Ta õmbles uhketele atlassiga kaetud vatitekkidele kriitvalged, pitsäärtega linad külge. Värske pesu lõhn täitis kordatehtud toa. Siis läksime sauna. Vihtlemine ja lärmakate perede kirumine käis saunapäevade sisse. Vupsata valgete linade vahele. See on siiani mu üks lemmiktunnetest üldse. Natuke judiseda ja siis uinuda. Kõige ilusamate unede öösse.
Muidugi kirjutan ma siia eredaid, lustilisi mälestusi, mis memmega seoses esmalt meenuvad. Teen seda ju ikka selleks, et tunnen temast puudust... mis siis, et need on pisut kentsakadki ;) Tegelikult oli mu memm ikka suhteliselt tõsine - suurte, soojade, pisut niiskete silmadega, mida katsid prilliklaasid mis olid vähemalt cm paksused, sest nad tegid ta silmad eriti suureks. Alma kõrvalestad oleme me kõik pärinud. Minul on tema silmad ka ..
Alma oli õppinud meesterätsepaks. Pidas eesti ajal oma värkstuba, kuni sovjetid tulid ja sellise võimaluse võtsid. Mammist sai kojanaine. Palk 44 rubla kuus. Mul on miskipärast selline mälestus. Tööülesanneteks Vabaduse tänava hooldamine ja lipupäevadel lippude heiskamine. Ta oli suts üle 60, kui ta ikka veel redeleid tassis ja lippe maja seintele säädis. Kui ta sai esimese eesti pensioni arvas ta end olevat rikas nagu troll. Ei mõistnud, miks teised vinguad. Kokkuhoidlikkus oli tal veres, samal ajal koos külalislahkusega. Teistele, ikka teistele tahtsid head, kallis.
Olin plikana tihti mammi laps. Ema-isa olid mul üliõpilased, nii jäin vanaema kantseldada. Hommikul pani ta mu bussipeale, onu Rein või Ott (bussijuhid) vaatasid, et ma ikka lasteaeda läheks. Olin alles kahene.., kui sain koha Prilli lasteaias. Sinna siis kimasingi, 3 aastat, iga argipäev. Pealelõunal võttis Alma mu bussilt jälle maha. Muidugi tuli ette ka kordi, kus kelgumäe taha peitu minek tundus hää mõte ja mammi pidi mulle Prill rattaga järele kimama.
Kui mind kolmapäevaõhtul lille löödi, siis ikka selleks, et kesknädalasele kaardiõhtule sättida. Ma olin moorikestele - Kaks Liidit ja Alma mariaasi neljandaks käeks. Trump ratastega? Polnud probleemi. Ma ei olnud kindlasti vanem, kui 5, kui kesknädala kaardiõhtutel käima hakkasin. See meeldis mulle. Ma olin kaardimängus üsna kibe käsi, mitte nagu mu sotudest vennad, kellele vanaema võis esialgu hambasse puhuda mida iganes, muutis reegleid käigupealt jne. Kunksmoori sündroom. Vajadus võita ;)
Alma läks papa Alfredist lahku peale 44 aastast kooselu. Tegelikult laskis vanaisa lihtsalt jalga. Noorema prouaga. Lahutuse põhjusena seisis see, et iseloomud ei sobinud. Oli keeruline. Ma olin 8 ja armastasin ka vanaisa väga.
Almast suuremat korvpallifänni polnud olemas. Ta vaatas kõiki Kalevi mänge. Selleks ajaks võttis muidu nii suhtlemisaldis vanaproua telefoni hargilt ja pani teleka nii kõvasti mängima, kui see välja andis (mustvalge, kinekaga telekas - värvilist ta vist ei suutnudki ära oodata). Ma enam täpselt ei mäleta, kes ta lemmikmängijad olid... Poisid vast teavad veel.
Mu vanaema oli kirglik suitsetaja. Tõmbas Vana Toomase nimelist pläru. Oma esimese palga eest ostsin talle 2 pakki korralikke, filtritega suitse "Tallinn" - esimese asjana murdis memm suitsudel tagused ära, plevat piisavalt mekki muidu.
Mu õmblekarjäär läks nahka ka tänu lõpmatutele harutamistele, Almale sobisid ainult ülisirged õmblused. Minu käsitööoskus aga - ei küündinud selleni. Vanaema aitas kõike "parajaks" teha. Me olime suhteliselt vaesed. Mitte, et me oleks olnud näljas või paljad... elasime 10 ruutmeetrises korteris, kaks tudengist vanemat. Muidugi tehti mulle kleidist pluus ja seelikust kleit, pükstele sain pikendused ema triibulisest  mingist asjast... Mul ei lähe meelest, kuidas Oki laskis vanaemal teksasid lappida. memm pani lillelised paigad peale. Oki oli vist 16 - arvake, kui tore see tundus.
Veel paar eredat mälestust. Meie maja naabermajas elas küüditaja. Kui me tollega kokku juhtusime, nähvas mu muidu nii malbe ja vaikne memm - oli sul valus ka kui lolliks läksid? Miks ta seda kogu aeg küsis, ei tea ma tänaseni. Kord keskalevis küsis üks Pahkla sõjaväeosa sell mu vanaema käest teed sauna. Alma vene keel oli sama hea, kui osade õpetajate käe all võid praegugi Kohila koolist saada.  Kehvast nõrgem. Alma juhatas teed keskalevist saunani osutades sauna suunas ja öeldes... idi prjmo prjamo prjamo i togda nahhui. Nalevo asendus.. venelaste poolt palju enam pruugitud sõnaga. Kujutage ette kui hea, et mu auväärses eas memme selle peale kinni ei pandud ;)
Mammil oli viimastel aastatel alati kapis kausike kartulisalatit ja kohmakas... see oli spetsiaalne manna-hapupiimakook. Ta ootas meid. Kogu aeg.
Varem oli kristallkausiga puhvetkapis hanejalakeste kommi. Hirmsad, kõvad, aga siiski kommid. Minu meelest olid seal ka mingid valveküpsised.
Mind vaevas aastaid see, et kui vanaema oli oma elupäevade lõpusirgel ja lebas haiglas, palus ta, et tooksin heeringat ja et ta saaks kõhvikesegi tõmmata. Jälgisin arsti instruktaaže. Ei andnud. Õnneks sain teada, et Oki oli lahkem. Andis. Sai kergem.
Kui meie memmed-taadid on meil veel olemas on on meil kogu aeg tuli takus. Üks asi ajab teist taga ja vaid harva peatume, et nendega koos olla. Tõeliselt koos olla. Rääkida. Kuulata. 
Tunda koosolemise rõõmu.
Miks küll?

Ma ei käi tihti su haual. Mõtlen sinust aga vägagi. Oled ka mu unenägude külaline.Olen hommikuti rõõmus, kui oleme öösel kohtunud.
Kui saaksin, teeksin sulle pai.

Liisi.

Comments

  1. Lihtsalt väga hea. Ma ei tunne ennast ära, ma loen blogi. Ja ootan järgmist kirjutist. Nii tõetruu, nii värviline, tunneterohke, meeliliigutav, puudutav! Tänud Sulle, Liis!

    ReplyDelete
  2. loe loe, küllap on ka kord järg Su enda käes:)

    ReplyDelete
  3. Loodan, et Lea on üks naistest. Su lugusid on mõnus lugeda!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sel suvel Sitsiilias. Esimene

6 tundi lennukisõitu ja kohal. Kirvendav kuumus lõi meile tervituspahvakuna sõõrmeisse. Kohal. Augustikuumuses. Silmitsesin Palermo lennuvälja ümbritsevaid mägesid ja olin kuidagi kangesti rõõmus, et meil õnnestus lennukiga siiski maanduda lennurajale, mis jäi nende müüride vahele. Ahmisin endasse seda maad. Jah, juba lennujaamas. Selline ma olen. Mõned kiirukäärulised koridorid läbi lennujaamahoone ja... mõnikümmend minutit hiljem leidsin end oma isikliku sitsiillase embusest. Laura. Ma olin igatsenud seda tema tagasihoidlik-turtsakat olemist. Turtsakat seetõttu, et kui kuidagi, mingi ime läbi õnnestus teha nali nii, et see ei käinud läbi pikendusjuhtme, turtsatas ta naerma, kauaks. Olin ütlemata rõõmus, et sain siia tulla. Laurat näha, ta perega tutvuda. Sellest kõigest aga pärastpoole. Leidsime parklast Laura päevinäinud autoloksu, mis pidi saame meie sõbraks järgneval 10l päeval.  See oli peaaegu sama uhke pill niikut mu enda trandulett. See lõi koduse tunde. Surusime si

Kohila naise trandulet

Hei! 2013 Mõni päev kohe saab säärase vungi sisse, et hollalaaaa. Saab nalja ja staffi ja värki. Igatahes juhtus täna nii. Olin kiirustamas Raplasse. Auto ukse sain kangutades lahti. Ma tean, et mu hr Wolkar ei taha eriti ustega õrnutsemist - no tõmbasin teise suht brutaalse jõuga kinni, tahtsin veenduda, et käivitamise ajal tuul saba alla ei puhuks. Kinni ta jäi. Sain oma tranduletile hääled sisse - no ja siis proovisin uuesti ust avada, sest aknad olid kenasti ää jäätunud ja tuli selline uitmõte, et enne sõitma asumist võiks need kenasti puhtaks kraapida. Ust avada püüdes sai üsna ruttu selgeks, et see ei avane. Ei saanud ma lahti ka kõrvalistuja ust ega ka tagumisi. Olin küll kenasti autos ringi vimbelnud... mul oli kaunikesti soe... aga olin lukus mis lukus. Helistasin paarile sõbrale, kes mu kimbatuses olemisest veidi nalja said. Mind ennast ajas ikka kangesti naerma. No selliseid asju juhtub ikka vaid minuga. Üks sõber oli valmis juba startima, et mu auto pisutki puhtaks kraa

Jõuluvanale

hei, Taat! Kuidas tervis? Sel aastal parem? Memm kirjutas, et teil sel aastal napib mett, Sa olla kõik see aeg kangesti köhane. Tead, kui Sa teisipäeval meilt läbi astud, panen Sulle purgi kaasa. Mu hää sõbranje kaasa hakkas sel aastal mesinikuks. Ta on juba peaaegu paberitega ja kangesti õhinas sellest, mida ta teeb. Igatahes olla see selle kandi kõikse parem mesi. Tervendav. Mul sel aastal endale jõulusoove pole. Mul on kõik, mida ma vajan, olemas. Kui tahad miskit ikka tuua, too midagi, mis mahuks ära ühte peopessa. Tule ja ole lihtsalt meie seltsis. Laste soovid oled kätte saanud ja päkapikkudega tegime kokkuleppe, et aitan Sul neid asju muretseda. Aga tooma pead neid ikka ise. Muidu pole päris. Sel aastal paneme Su skype. Ära siis kohku, aga üks osa mu perest on hetkel välismaal. Ma tean, et Sa tead - tegelikult... ja et sa niikuinii plaanisid sinna ka minna. Ma olen veidi mures Su pärast, sest kuidas Sa sääl maal korstna kaudu neid asju ikka õiendad? Seal peaks sul miski pru