Skip to main content

Kes meie lastest on silmapaistvad? Kas kõik?

Istun mättal ja kuulan keset mängumelu tõsise ilmega väikest poissi, kes räägib mulle usalduslik-hirmunult, et kardab, et äkki ta isa tuleb ka etendust vaatama. Miks? Sest ta peksis nii hullusti ta ema ja teda ennastki... aga ehk on ta nüüd juba vangis ja ei tule. Aga tegelikult ma natuke tahaksin, et ta näeks mind.
Vaatan enda ees seda väikest mehehakatist. Vaatan kurbuse ja kaastunde ja segadusttekitavate tunnetega. Kas ma saan aidata? Kuidas ma saan aidata? Vasardab oimukohtades mõte.
Poiss ei ole siit lähiümbrusest pärit, ma ei tunne ta vanemaid, ma ei tea teda varasemast. Ta on juhuste kokkulangemise tõttu me mängulaagrisse sattunud. Tegin veidi taustuuringut, sain teada, et poissi hirmutav "oht" on hetkel mitteaktuaalne. Isa oli juba vangis. Kas ta saab abi? See poiss. Nõustamist, midagi muud? Seda ma suvel kusagilt välja raalida ei saanudki.
Otsustasin, et hoian tal kogu laagri kestel teravamalt silma peal ja tahan, et iga hinna eest kogeks ta rõõmu mängust ja edu elamust. Tunnet, et siin on turvaline ja tore.
Muud ma teha ei saa. Kinkida sellele lapsele rõõmu, lasta tal olla silmapaistev. Abiks seegi.

Küllap on meil kõigil samalaadseid kogemusi. Kus tahaks kohe hakata midagi korraldama ja aitama, aga ei teagi, kust otsast alustada.
Juba aastaid juurdlen selle küsimuse - kuidas lapsed saavad olla silmapaistvad - üle. Kus? Millega? Kas kõik?
Mõelgem korraks. Ühel osal lastest avalduvad erinevad anded juba üsna varases eas. Nad peavad viisi, neil on annet meisterdamises, joonistamises, võib juhtuda, et neile jäävad tekstid erakordselt hästi meelde, nad on julgemad, soovivad esineda. On neid, jooksevad kohutavalt kiiresti jne jne... ja Teisalt, on terve rida lapsi, kel nii varases eas eelpoolnimetatud anded ei avane.
Kus on nende võimalus olla silmapaistev?
Mõelge end lapsevanemana lasteaia saali, kus näiteks (utreeritult) Mari ja Minni loevad luuletust, siis Mari laulab, Siis laulavad Mari ja Minni duetti. Pärast laulavad küll kõik koos ka paar lugu, kus poisid on suhteliselt tagaplaanil ja neid tuleb ehk vahel ka korrale kutsuda. Lõpetuseks laulab Minni ühe loo. Inimesed saalis plaksutavad ja lähevad koju. Sama muster kordub terve lasteaia perioodi vältel. Vahel on näidend, kus peaosades on enamasti tüdrukud ning poisid on kas jänesed või kuusekesed. Katsu sa olla silmapaistev kuuseke...
Ma ei taha kellelegi näpuga osutada või kedagi halvustada. Minu kahe vanema lapsega, on see muster küll selline olnud. Lisaks veel näiteid sellest, et vaadates näitust saad aru, et joonistusprotsess pole olnud loov vaid kopeeriv jpm, aga see on juba teine teema.
Ma tahtsin, et mu lapsed saaksid kogeda edu elamust, et nende kujutlusvõime kasvaks, et loovus oleks kilbil. Muidugi, seda saad pakkuda kodus. Jah. Aga vaja on kogeda õnnestumist grupis, kus sa igapäevaselt toimetad ja ka avalikkuse ees.
See oli üks ajend, miks 15 aastat tagasi sündis lasteprojekt "Mäng on väikese inimese töö".  Oli ka palju muid põhjuseid - et lapsed mängiksid enam õues, koos teistega jpm. See projekt pole pretendeerinud olemaks kogu probleemi päästerõngas, see on vaid üks vahend lastele edu elamuse ja koosolemise rõõmu pakkumiseks. Ka see ei ole muidugi kõigi jaoks see kõige õigem variant, aga paljudele siiski. Tahtsin poistele pakkuda võimalust olla rüütel ja kauboi ja indiaanlane ja võidelda lohega või lohe eest ja päästa ja surra ja olla osa hea ja kurja võitlusest ja tunnetada, mis on auasi ja mis on sõbraõlg ja mis on meeskonnas olev usaldus... Me olemegi pakkunud. Keskendunud sellele, et poistel oleks neile iseloomulikke tegevusi ja nende mängus oleksid osalised ka neist suuremad - poisid ja mehed. Eeskuju on oluline - kas pole. Muidugi ei jäta me tähelepanuta ka tüdrukuid :) Jäin siin lobisema ja tunnen, et pean jätkama selles osas, mida tahtsin südamelt ära ütelda.

Kooliperiood. Kohustused, vastutus... õigused? Meie lastel on palju kohustusi. Lugema õppimine, veel hullem, kirjutama õppimine ning kõik muu riburadapidi selle järel, on suur väljakutse ja paljudele pole pealepandud tempo võimetekohane. Enamustes koolides on seatud eesmärgiks lastele individuaalne lähenemine ja nende võimetekohane õpiprotsess. Paberil. Kas ka tegelikkuses? Millised on lapse õigused?
Kus on lapsel, kes päevast päeva maadleb muredega, võimalus kogeda õnnestumist ja ka EDU ELAMUST? Suuremat?
Huvialategevustes ehk. Kas kõigil? Kas teame täna, kui palju on neid lapsi ja noori, kes seda kusagi ei koge? Millega nad seda kompenseerivad? Virtuaalilmaga? Üleoleva käitumisega? Alkoholiga?
Millal võtab võimust see, et ka negatiivne tähelepanu on tähelepanu?  Millal tekib pöördumatu minnalaskmispunkt?
Loodud tugisüsteemid ehk aitavad murekohti märgata, aga aidata?
Ma olen kogenud, kuidas 3-4 klassi poisse aitas selles minnalaskmismeeleolus abivahend nimega seiklus. Olen näinud, kuidas aitas lapsed reepeale tagasi tegevuste jada, mis ei olnud suunatud tulemusele vaid protsessile.
Need on olnud projektipõhised lahendused. Toimivad siis, kui natuke raha on ja kaovad jälle, kui tekib vaakum.
Aitamine ei saa olla projektipõhine.
Iga laps tahab olla silmapaistev. Saavutada saame seda ilmselgelt ainult siis, kui tugivõrgustik on hästitoimiv ja sellesse on kaasatud palju vabatahtlikke... see aga on suur väljakutse ja nõuab palju tööd ja andmistahet.

Liis






Comments

Popular posts from this blog

Sel suvel Sitsiilias. Esimene

6 tundi lennukisõitu ja kohal. Kirvendav kuumus lõi meile tervituspahvakuna sõõrmeisse. Kohal. Augustikuumuses. Silmitsesin Palermo lennuvälja ümbritsevaid mägesid ja olin kuidagi kangesti rõõmus, et meil õnnestus lennukiga siiski maanduda lennurajale, mis jäi nende müüride vahele. Ahmisin endasse seda maad. Jah, juba lennujaamas. Selline ma olen. Mõned kiirukäärulised koridorid läbi lennujaamahoone ja... mõnikümmend minutit hiljem leidsin end oma isikliku sitsiillase embusest. Laura. Ma olin igatsenud seda tema tagasihoidlik-turtsakat olemist. Turtsakat seetõttu, et kui kuidagi, mingi ime läbi õnnestus teha nali nii, et see ei käinud läbi pikendusjuhtme, turtsatas ta naerma, kauaks. Olin ütlemata rõõmus, et sain siia tulla. Laurat näha, ta perega tutvuda. Sellest kõigest aga pärastpoole. Leidsime parklast Laura päevinäinud autoloksu, mis pidi saame meie sõbraks järgneval 10l päeval.  See oli peaaegu sama uhke pill niikut mu enda trandulett. See lõi koduse tunde. Surusime si

Kohila naise trandulet

Hei! 2013 Mõni päev kohe saab säärase vungi sisse, et hollalaaaa. Saab nalja ja staffi ja värki. Igatahes juhtus täna nii. Olin kiirustamas Raplasse. Auto ukse sain kangutades lahti. Ma tean, et mu hr Wolkar ei taha eriti ustega õrnutsemist - no tõmbasin teise suht brutaalse jõuga kinni, tahtsin veenduda, et käivitamise ajal tuul saba alla ei puhuks. Kinni ta jäi. Sain oma tranduletile hääled sisse - no ja siis proovisin uuesti ust avada, sest aknad olid kenasti ää jäätunud ja tuli selline uitmõte, et enne sõitma asumist võiks need kenasti puhtaks kraapida. Ust avada püüdes sai üsna ruttu selgeks, et see ei avane. Ei saanud ma lahti ka kõrvalistuja ust ega ka tagumisi. Olin küll kenasti autos ringi vimbelnud... mul oli kaunikesti soe... aga olin lukus mis lukus. Helistasin paarile sõbrale, kes mu kimbatuses olemisest veidi nalja said. Mind ennast ajas ikka kangesti naerma. No selliseid asju juhtub ikka vaid minuga. Üks sõber oli valmis juba startima, et mu auto pisutki puhtaks kraa

Jõuluvanale

hei, Taat! Kuidas tervis? Sel aastal parem? Memm kirjutas, et teil sel aastal napib mett, Sa olla kõik see aeg kangesti köhane. Tead, kui Sa teisipäeval meilt läbi astud, panen Sulle purgi kaasa. Mu hää sõbranje kaasa hakkas sel aastal mesinikuks. Ta on juba peaaegu paberitega ja kangesti õhinas sellest, mida ta teeb. Igatahes olla see selle kandi kõikse parem mesi. Tervendav. Mul sel aastal endale jõulusoove pole. Mul on kõik, mida ma vajan, olemas. Kui tahad miskit ikka tuua, too midagi, mis mahuks ära ühte peopessa. Tule ja ole lihtsalt meie seltsis. Laste soovid oled kätte saanud ja päkapikkudega tegime kokkuleppe, et aitan Sul neid asju muretseda. Aga tooma pead neid ikka ise. Muidu pole päris. Sel aastal paneme Su skype. Ära siis kohku, aga üks osa mu perest on hetkel välismaal. Ma tean, et Sa tead - tegelikult... ja et sa niikuinii plaanisid sinna ka minna. Ma olen veidi mures Su pärast, sest kuidas Sa sääl maal korstna kaudu neid asju ikka õiendad? Seal peaks sul miski pru